Newsy

  • Recenzja książki z Lotnictwa z Szachownicą Piotra Sikory - Media!
  • Wojciech Łuczak - Takiego opracowania jeszcze u nas nie było.
  • Pełna recenzja książki ze Skrzydlatej Polsce Wojciecha Łuczaka - Media!
  • TVP Szczecin, wywiad, ww6.tvp.pl/6555,942071,1.view
  • Reklama książki i konkursu na stronie www.lotniczapolska.pl
  • Konkurs dla czytelników zakończony!!!
  • Reklama książki na stronie www.301.dyon.pl
  • Książka trafiła do Katalogu Klubu Miłośników Książki Historycznej, który ukaże się w listopadzie 2009 roku.
  • Z końcem września można już było kupić książkę w EMPIK-ach.
  • Debiut książki AIR SHOW 2009 w Radomiu,29-30 sierpnia 2009.

Marcin Machowiak



Urodził się 7 kwietnia 1916 r. w niemieckim Bochum jako syn Marcina i Katarzyny. W grudniu 1935 r. wstąpił do wojska. Przed wojną pilot w 3 Pułku Lotniczym w Poznaniu. Jego losy we wrześniu 1939 r. są nieznane.   
We Francji w stopniu kaprala został przydzielony do klucza myśliwskiego por. F. Skiby i 8 czerwca 1940 w jego składzie wyruszył z polskiej bazy lotniczej w Lyon do francuskiego GC II/8. Ponieważ Polacy dwukrotnie nie mogli odnaleźć tej jednostki, 12 czerwca klucz został wysłany do grupy mjr. Z. Krasnodębskiego, walczącej w składzie GC I/55. We Francji Machowiak wykonał osiem lotów bojowych w czasie około 10 godzin. W czasie wykonywania jednego z nich, 14 czerwca Machowiak lecący w parze z plut. K. Karubinem zaatakowali na północ od Etampes klucz Me 109. Dysponujący słabszym samolotem Machowiak znalazł się w opałach i musiał wycofać się z walki. Pozostali piloci eskadry zostali zbyt późno powiadomieni o zdarzeniu przez radio i nie mieli szansy dołączyć do walki. 16 czerwca wraz z por. E. Antolakiem i ppor. J. Zumbachem wszedł w skład klucza mającego za zadanie obronę Bordeaux. Wkrótce potem klucz przedostał się do La Rochelle, gdzie na pokładzie polskiego statku "Robur III" ewakuował się do Anglii.  
Do Wielkiej Brytanii dotarł 21 czerwca 1940 r. i otrzymał numer służbowy 782453. Po krótkim pobycie w polskiej bazie lotniczej w Blackpool został 19 września 1940 r. przydzielony do 306 "Toruńskiego" Dywizjonu Myśliwskiego. 29 sierpnia 1941 r. podczas operacji Circus 88 w rejonie Hazebrouck zestrzelił Me 109. 1 września 1941 r. został awansowany do stopnia sierżanta. 13 września 1942 r. odszedł na odpoczynek obejmując funkcję instruktora w 58 OTU. 1 marca 1943 r. awansowany do stopnia starszego sierżanta.   
Zgłosił się na ochotnika do zespołu udającego się do Afryki i został zakwalifikowany do pierwszego składu.  
W czasie pobytu w PFT zgłosił zestrzelenie jednego Me 109 (2 kwietnia 1943 r.), oraz uszkodzenie jednego Me 109 (2 kwietnia) i jednego Fw 190 (30 kwietnia).  
Po powrocie do Wielkiej Brytanii i krótkim odpoczynku w bazie lotniczej w Blackpool został 22 lipca 1943 r. przydzielony do 306 DM. 27 września 1943 r. podczas operacji Ramrod 250 zgłosił zestrzelenie Fw 190 w rejonie Forges. 6 kwietnia 1944 r. odszedł na odpoczynek do Blackpool. 16 czerwca 1944 r. przydzielono go do 303 DM im. T. Kościuszki, ale już 22 czerwca został przesunięty do 84 GSU.   
23 lipca 1944 r. podczas lotu treningowego samolotem typu Auster III (nr MZ254) w okolicy Aldsworth (Sussex) zderzył się z drzewami i zginął. Pochowany na cmentarzu w Northwood, grób nr H 450.  
W chwili śmierci był w polskim stopniu st. sierż. i brytyjskim W/O. Za zasługi bojowe odznaczony srebrnym Krzyżem Virtuti Militari nr 8581 oraz czterokrotnie Krzyżem Walecznych. W Wielkiej Brytanii i Afryce wykonał 115 lotów bojowych w czasie 174 godzin i 20 minut oraz 67 lotów operacyjnych w czasie 77 godzin i 50 minut. Według "Listy Bajana" zestrzelił 3-0-2 samoloty wroga.